Digital Marketing

Dowodzik poproszę, czyli bramki wiekowe dla alkoholu

Czy zajmujesz się profesjonalnie lub hobbystycznie alkoholem? Prowadzisz konto na Instagramie, na którym pokazujesz swoje produkty i życie Twojej winnicy? A może jesteś blogerem, który opisuje degustacje win? Jest coś, co robisz źle.

Z zawodu jestem digital marketerem, to znaczy że prowadzę działania marketingowe w różnych kanałach online, w zasadzie w każdym który przyjdzie Wam do głowy – strony internetowe, mailingi, aplikacje, media społecznościowe. Przez ostatnie 4 lata miałem przyjemność tworzyć najlepszy dział digital jeden z największych firm alkoholowych w Polsce. A kto zajmuje się w Polsce marketingiem w branży alkoholowej, zna też ustawę o wychowaniu w trzeźwości. Pamiętajcie, nie jestem prawnikiem, ani teoretykiem. To nie będzie wpis z dywagacjami na temat aspektów prawa i ich implikacji. W tym wpisie podzielę się z Tobą konkretami, co zrobić żeby dobrze prowadzić działania w Internecie, bo jest jedna rzecz, której nie robi nikt w Polsce, a musi.

Niezależnie od tego czy jesteś właścicielem sklepu z winem lub winnicy, czy też jesteś pasjonatem wina i co jakiś czas wrzucasz na Instagrama posty ze swoich degustacji – ten wpis jest dla Ciebie. Zaczynamy?

Dlaczego poradnik?

W poprzedniej firmie każde nasze działanie było dokładnie sprawdzane i analizowane. Zwracałem uwagę na każdy detal. Ten nawyk został mi do teraz – oczywiście zaczynając własny profil na Instagramie czy stronę www, zrobiłem wszystko, a nawet więcej żeby zapewnić zgodność z pewnymi standardami. Myślałem, że skoro ja tak robię to jest to powszechna praktyka.

Myliłem się. Nie jest to standard. Sprawdziłem około 100 winnic, stron internetowych, profili na Instagramie czy Facebooku. I żaden profil na Instagramie i Facebooku nie spełniał podstawowych kryteriów komunikacji marek alkoholowych w Internecie. Z tego wpisu nie dowiecie się kto nie spełnia tych wymogów, bo to nie o to chodzi o to, żeby pokazywać palcem. Ten wpis ma na celu pomoc wszystkich osobom, które zajmują się komunikacją marek alkoholowych w Internecie. Powiem Wam, co jest standardem, co musicie sprawdzić i jeśli jest coś do poprawy to jak to zrobić.

Wiem na pewno, że mogę pomóc i podzielić się z Wami informacjami, które będą dla Was bardzo proste do wdrożenia.

Podstawa prawna

Nie będzie teorii, ale bez nawiązania do Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku wpis nie miałby sensu. Ustawa jest stara. Niedostosowana do warunków współczesności, jak chociażby sprzedaż i dostawa wina przez Internet. Ten temat przerabiałem w pracy, ale nie będziemy dziś o tym pisać.

Dziś będziemy pisać o bramkach wiekowych.

“Serio, o bramkach wiekowych? Tyle hałasu o jakąś bramkę wiekową?” mógłby ktoś pomyśleć. Coś mnie tknęło, żeby to sprawdzić przy okazji jednego z wpisów. Ba! Dwie czy trzy winnice pisały do mnie w tej sprawie na Instagramie po zobaczeniu, że mojego profilu nie można obejrzeć publicznie. Moje prywatne śledztwo wykazało, że na różnych profilach na Instagramie, Facebooku, a nawet na stronach internetowych, bramek nie ma.

Bramki wiekowe w różnych kanałach online (anonimizowane).

Na pytanie dlaczego bramki wiekowe są tak ważne, odpowie nam poniekąd ustawa z 1982 roku. Zwróć uwagę na słowo “publiczne”.

Art. 2.2 promocja napojów alkoholowych – publiczną degustację napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych;

Art 2.3 reklama napojów alkoholowych – publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi;

Art. 131 . 1. Zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych (…)

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 26 października 1982 roku

Krótko i na temat – publiczna reklama i promocja alkoholu w Polsce są zakazane. A co z niepublicznymi działaniami, czyli takimi które nie każdy może zobaczyć? I wtedy wchodzą na scenę bramki wiekowe. Całe na biało.

Bramka wiekowa

Dzięki bramkom wiekowym, np. na stronie internetowej, możemy ograniczyć widoczność naszych treści tylko do wybranego grona osób. Najlepiej działa to oczywiście na Facebooku i Instagramie, gdzie zastosowane bramki działają automatycznie. Facebook wie ile masz lat, więc po prostu nie pokaże Ci treści, które są ograniczone np. od 18 czy 21 roku życia. Poniżej znajdziesz informacje, jak wdrożyć bramkę wiekową na Facebooku, Instagramie i stronie www.

Jak sprawdzić bramkę wiekową na Facebooku i Instagramie

Sprawdzenie czy masz bramkę wiekową na Facebooku lub Instagramie jest banalnie proste – wystarczy skopiować adres profilu i wkleić go w wyszukiwarce w trybie incognito. W ten sposób sprawdzisz czy Twój profil jest publiczny. Jeśli nie jest to zobaczysz taki widok, jak na grafikach poniżej.

Kiedy bramka wiekowa na Instagramie działa to dostaniesz komunikat o tym, że profil jest ograniczony tylko dla osób pełnoletnich.
Jeśli bramka wiekowa na Facebooku działa to zostaniesz poproszony o zalogowanie się do portalu – stronę zobaczy tylko pełnoletni użytkownik.

Jeśli profil ładuje się normalnie i masz dostęp do wszystkich treści to znak, że musisz zatroszczyć się o bramki wiekowe. Poniżej powiem Ci jak to zrobić krok po kroku.

Bramka wiekowa na Facebooku

Wdrożenie bramki wiekowej na Facebooku jest sprawą najprostszą i nie wymaga żadnego wysiłku, ani specjalistycznej wiedzy.

Wejdź na swoją stronę na Facebooku i przejdź do Ustawień. Tam w zakładce Ogólne znajdziesz kategorię Ograniczenia wiekowe. Wystarczy wybrać Związane z alkoholem i zrobione – strona na Facebooku ma już bramkę wiekową.

Ustawienia -> Ogólne -> Ograniczenia wiekowe -> Związane z alkoholem
Ustawianie bramki wiekowej na Facebooku

Warto także w zakładce Informacje o stronie wybrać odpowiednią Kategorię, np. Wino/napoje alkoholowe czy Winnica.

Ustawienia -> Informacje o stronie -> Kategoria -> Wino/napoje alkoholowe, Winnica czy Sklep monopolowy

Bramka wiekowa na Instagramie

Jeszcze kilka miesięcy temu wdrożenie bramki wiekowej na Instagramie nie było taką prostą sprawą i wymagało bezpośredniego kontaktu z Facebookiem (właścicielem serwisu Instagram). Świetnie, ale nie każdy pracuje w globalnej korporacji i ma służbowego maila jednego z pracowników Marka Zuckerberga. Na szczęście niedawno uległo to zmianie.

KROK I

Musisz połączyć swoje konto na Instagramie ze stroną na Facebooku, czyli przejść na profil profesjonalny. Tylko wtedy możliwe będzie dodanie dodanie bramki wiekowej. Jeśli masz już profil profesjonalny to od razu przejdź do Kroku II.

Proces jest prosty. Zacznijmy od tego, że przyda Ci się Twoja strona, fanpage na Facebooku, z którym połączysz profil na Instagramie (chociaż nie będzie to wymagane od razu). Później wystarczy wejść w Ustawienia i w zakładce Konto kliknąć w Przełącz na konto profesjonalne. Profil profesjonalny ma wiele plusów, dzięki niemu dostaniesz dostęp do statystyk swoich postów. Poniżej znajdziesz zdjęcia krok po kroku jak ustawić konto profesjonalne – Twórcy (dla np. blogerów) albo Firmy (dla np. winnic, sklepów).

Ustawienia -> Konto -> Przełącz na konto profesjonalne
Po wejściu na swój profil wejdź w menu ustawień – w górnym prawym rogu.
Wejdź w Ustawienia
W Ustawieniach wybierz Konto, żeby przełączyć na profil firmowy – bez niego nie ustawisz bramki wiekowej.
Przełącz na konto profesjonalne – Facebook poprowadzi Cię przez cały, krótki proces. Pamiętaj, że musisz mieć swoją stronę, fanpage na Facebooku!

KROK II

Profil profesjonalny ustawiony, ale bramka wiekowa jeszcze nie. Ponownie wejdź w Ustawienia – tym razem dostaniesz dostęp do nowej zakładki Twórca. To właśnie tam będziesz mógł ustawić Minimalny wiek, czyli bramkę wiekową na swoim profilu na Instagramie.

Ustawienia -> Twórca -> Minimalny wiek -> 18
Wejdź w Ustawienia, żeby ustawić bramkę wiekową na Instagramie
Po ustawieniu konta firmowego dostajesz dostęp do zakładki Twórcy.
W zakładce Twórca możesz ustawić minimalny wiek, czyli bramkę wiekową.
Ustaw “18” i Gotowe!

Bramka wiekowa na stronie www

Bramki wiekowe na stronach internetowych są często dyskutowane przez prawników i co jakiś czas spotykam się z różnymi opiniami i nowymi stanowiskami. Warto żeby zawsze pamiętać o tym jaki jest sens tego działania – bramka wiekowa ma ograniczyć widoczność naszej strony przed osobami niepełnoletnimi i im lepszy mechanizm, tym lepiej. W większości przypadków będzie to bramka wiekowa, która będzie od użytkownika wymagała odpowiedzi na pytanie ile ma lat – niepełnoletnie osoby po prawdziwej odpowiedzi zostaną przekierowane na inną stronę, która alkoholu nie zawiera.

Zainstalowanie bramki wiekowej na stronie www może wymagać technicznej wiedzy, więc w wielu przypadkach warto zwrócić się z tym pytaniem do osoby lub firmy, która odpowiadała za stworzenie strony internetowej.

W zasadzie bez problemu możesz ją zainstalować, jeśli Twoja strona oparta jest o WordPress. Osobiście polecam wtyczkę Age Gate, która nie tylko jest intuicyjna w obsłudze i łatwo pozwala na zmianę wyglądu, ale jest też przyjazna SEO (Search Engine Optimization – mechanizm, dzięki któremu treści z portali internetowych są pozycjonowane w wyszukiwarce Google). To bardzo ważne, bo niektóre bramki wiekowe skutecznie uniemożliwiają pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, ponieważ nie przepuszczają crawlerów i botów odpowiedzialnych za indeksowanie stron – użytkownicy nie będą wtedy w stanie wyszukać Twojej strony.

Pytania?

To by było na tyle, jeśli chodzi o bramki wiekowe i zakładam, że możecie mieć kilka pytań, np. skoro wino nie przekracza zawartości 18% alkoholu, to te ograniczenia też mnie obowiązują? albo jestem blogerem, też potrzebuję bramki wiekowej?

Nie jestem prawnikiem i nie udzielam porad prawnych. Jestem marketerem i praktykiem. Publiczna reklama alkoholu w Polsce jest zakazana. Najwięksi gracze i wielkie koncerny w Polsce stosują się do tego, wystarczy tylko spojrzeć na branżę piwną, dla której restrykcje są lżejsze niż np. dla alkoholi mocnych. Więc stosujemy te wszystkie zasady do każdego rodzaju alkoholu, bo sensu ustawy, czyli ograniczeniu widoczności przed niepełnoletnimi, nikt nie neguje.

Jeśli masz pytania odnośnie bramek wiekowych lub innych aspektów digital marketingu dla marek alkoholowych to śmiało pisz w komentarzach lub na mój adres mailowy: mrwinestyle@gmail.com

Co dalej?

Branża winiarska w Polsce coraz bardziej się rozwija. Powstaje coraz więcej winnic, inicjatyw promujących polskie wina. Dlatego właśnie już teraz warto zadbać o podstawy komunikacji w sieci – działania w Internecie już teraz są kluczowym kanałem dotarcia do potencjalnych konsumentów i trend ten będzie wyłącznie się nasilał. Mam nadzieję, że ten krótki poradnik był dla Ciebie pomocny i udało Ci się wdrożyć w życie opisane w tekście bramki wiekowe. Będzie mi bardzo miło jeśli prześlesz ten artykuł osobie, która powinna ten tekst przeczytać.

Będzie mi również bardzo miło, jeśli dołączysz do grona obserwujących mój profil na Instagramie i Facebooku. W ten sposób wiem, że teksty takie jak ten mają sens i są polskiej branży winiarskiej potrzebne. Dziękuję!

PS. Myślę, żeby kiedyś stworzyć kompleksowy poradnik o komunikacji w Internecie dla marek alkoholowych. Czytalibyście?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *